A bűvészkedés mindig látványos és elgondolkodtató, hiszen egy kívülálló számára érdekes, hogy vajon hogyan varázsoltak a szeme láttára. Schandl Barbarával beszélgettem erről a világról, bűvészversenyekről, a bűvészet különböző műfajai is szóba kerültek, valamint az is kiderül, hogy mi kell ahhoz, hogy valakiből bűvész váljon..hátha az interjú elolvasása után valaki kedvet kap.
Épp Az éjszakai cirkusz könyvajánlót írtam, és eszembe jutott, hogy milyen jól passzolna egy bűvész a titok témánkhoz, hiszen izgalmas ez a foglalkozás, és az, hogy mennyire könnyen becsapják a nézőiket a trükkjeikkel. Nekem azonnal Rodolfó, a magyar gyökerekkel rendelkező Harry Houdini és David Copperfield jutott eszembe, de őket nem lehet meginterjúvolni különféle okok miatt, így körbekérdeztem a szerkesztőségben, hátha valaki ismer egy bűvészt… Szerencsém volt, Ginának, a lapigazgatónknak köszönhetően két nappal később már a legnagyobb közösségi oldal csevegőjén keresztül el is kezdődhetett az interjú.
Gyorsan meg is kérdeztem Barbarát, hogy neki kik a példaképei és megtudtam, hogy Larry Hypnox, Hunyadi László, Habók János, Nagy Molnár Dávid, illetve sok más kiváló hazai bűvész van még, akikre felnéz. Az egyik álma válna valóra, ha egy Edwin Marton koncerten előadhatna egy bűvészszámot. Azt is megtudtam, nagy álma egy olyan látványos effektet használni, ami nagyon izgatja a fantáziáját. Csodálatos színpadi kép lenne, ha igazi lángokból hirtelen megjelenne. Nem lehetetlen kivitelezni, de még nem áll készen rá.
Miért pont bűvész lettél?
Mindig is szerettem volna valami különleges dologgal foglalkozni. Szeretek adni az embereknek, csodát varázsolni a szívükbe. Nincs annál jobb érzés, amikor a megszokott hétköznapokból kiszakítom őket egy rövid időre. A bűvészkedés nem csak gyerekeknek szól, de ennek köszönhetően bárki lehet újra gyermek és hihet a varázslatban. Bűvész asszisztensként ismerkedtem meg a színpadi szórakoztatás élményeivel. Szerettem volna kipróbálni azt az érzést is, hogy milyen lehet a siker nem asszisztensként. Így belelendültem a gyakorlásba és többek inspirálására összeállítottam egy műsort, már a gyakorlásnál állítólag átlagon felüli gyorsasággal sajátítottam el a trükkök megtanulását. Majd ezzel a számmal elindultam egy bűvészversenyen, amit megnyertem. Ez hatalmas lendületet adott a folytatásra.
Fotó: Seiner Krisztián
Hogyan kerültél a bűvészvilág közelébe és mit szeretsz benne a legjobban?
Közel öt éve ismerkedtem meg a bűvészet csodálatos világával. Műsoraimban szerepelnek galambok, kígyó, kutyus. Az állatokkal való előadás sokak kedvence. Gyönyörű, ahogy egy lebegő sálból egy valódi szelíd kígyó jelenik meg, vagy amikor a semmiből hófehér galambok jelennek meg, akikből később a nézők szeme láttára egy édes kiskutya lesz. Legjobban állatokkal szeretek dolgozni. Ezen kívül legjobban még a tüzes trükkök állnak közel hozzám.
Milyen egy bűvészverseny?
Egy évben általában kettő bűvészverseny van Budapesten. Az egyik a Corodini kupa a VIII. kerületben, a másik, amin én álltam először önállóan színpadra szakmai zsűri és közönség elé 2015. március 15-én, a Joker Magic Arany Varázspálca bűvészverseny a XV. kerületben. Ezek a rendezvények egy naposak. A versenyen tudtommal nincs korlátozva az indulók száma. Egy bűvészszám maximum 10 perces lehet.
Nagyon izgultam, amikor én következtem. Nem nyerni szerettem volna, csak elkezdeni valamit. Álmodni sem mertem volna arról, hogy a verseny színpadi kategóriáját megnyerem. Az első számomban már szerepet kaptak az állatok és a tűz, hat perces látványos műsort állítottunk össze. A versenyre egy hónap alatt készültem fel. Volt olyan kellék, ami a verseny előtt csupán két nappal készült el. Kiálltam és megcsináltam. Hatalmas tapsot kaptam, valamint egy gyönyörű aranypálca boldog tulajdonosa lettem, ami az első helyért járt. Bátran mondhatom azt, hogy életem egyik legboldogabb perce volt.
Mire van szüksége egy bűvésznek, hogy jó legyen?
Minden olyan dologra, amit egy egyszemélyes színháznak produkálni kell. A mozgáskultúra kifejlesztése, ötletek, beleértve a koreográfiát is. Hang és fénytechnikai ismeretekkel is rendelkeznünk kell, valamint egy kis alap pszichológiai tudás a közönség reakciója és irányítása miatt. Fontos az improvizatív képesség is. Különböző technikákkal a kézügyesség fejleszthető, megtanulható. Összességében egy show-t kell adnunk, ezért van szükség az előbb felsoroltak mindegyikére, ugyanis saját magunk tervezzük meg a műsorainkat. Valamint számomra az is fontos, hogy szeressük, amit csinálunk, eggyé tudjunk vele válni.
Milyen szempontokat kell egy előadás összeállításakor szem előtt tartani?
Egy biztos: csak akkor szabad kiállni a közönség elé, ha biztosak vagyunk abban, hogy előadásunk hibátlan. Elsősorban tudnunk kell, hogy mire tervezzük. Versenyre vagy bármely más fellépésre. Amikor összeállítjuk a műsorunkat a megrendelőknek, ismernünk kell a helyszín adottságait, a színpad méreteit, vagy a helyiség belső elrendezésének körülményeit. Milyen fény- és hangtechnika áll rendelkezésünkre. Fontos a közönség összetétele (gyerekműsor, nyugdíjas műsor, céges rendezvény, stb.). Tudnunk kell azt is, hogy vannak-e különleges igények, van-e szükség beszédes produkcióra vagy a bűvészet valamelyik kategóriájára. Mindezek feltételei annak, hogy hogyan állítsuk össze komplett előadásunkat.
Mit gondolsz a bűvészekről szóló filmekről (pl. Szemfényvesztők)? Mennyire reálisak ezek?
Szinte minden bűvészettel kapcsolatos filmet láttam, ha lehet, egyet sem hagyok ki. Sajnos a vizuáleffektek eltorzítják a valóságot, viszont sokszor használnak valóságos mutatványokat is. Egy film általában ezek kombinációival párosul. Még a nyolcvanas években nagyon sok bűvészt kértek fel dublőrnek, akik általában a kezükkel helyettesítették egy színész tevékenységét egy filmben, mint például egy látványos kártyakeverés egy pókerpartin.
.
Az infografikát a szerző készítette, a kiemelt képet pedig Photo forge.