2017. januárjában, évkezdés gyanánt szmogriadót rendeltek el Budapesten, s országszerte több helyen. A szállópor-koncentrátum a levegőben az egészségügyi határérték fölé ment, s ez nem túl jó dolog. Egyáltalán nem az. Született is egy döntés a vezetők részéről, ami az egyszerű vonalhúzás elvét követve korlátozta le a gépjárműforgalmat (és sok más területet). De mi volt ezzel a baj?
A szállópor a levegőben lévő szilárd részecskéket jelöli, amik bejutnak a szervezetünkbe. Életünk s körülményeink termelik az ilyen anyagokat, maga a természet is ugyanígy jár el (homok). A szilárd alapú fűtés is ontja magából a port, a fa füstje tartalmaz részecskéket, hamut, ami a kéményen át távozik. S az autók is. A fékpor, a diesel autók füstje, a korrodálódásból származó egyéb porok, mind-mind velünk vannak és szállnak a széllel.
A korlátozás lényege az volt, hogy a környezetvédelmi kategóriában az 5-ös számnál kisebb számjegyű besorolással bíró gépek nem indulhattak el. A tizen- vagy huszonéves paripák így kényszerpihenőre mentek. Ezzel nincs is baj, ha az egészség ezt megköveteli, akkor álljunk le. De a rendelet nem tett különbséget az üzemek között. Gáz-, benzin, vagy diselüzem között, pedig van. Az első kettőnek ugyanis minimális a por kibocsájtása az üzemanyag égetésének módjából fakadólag. A rendelet nem tett különbséget a magán vagy a céges felhasználási módok között sem (kivéve rendvédelem, nagyobb élelmezési cégek).
A BKV megtöbbszörözte a járatok számát, elővette az öreg buszokat, amiket nem tart rendesen karban, mert habár a kaszni bírná az éveket, a belső már nem túl update. Kevesebb a káros és kevésbé káros kisautó, de kigurulnak az utakra a füstokádó szörnyek…
S mit tesz ilyenkor egy ételfutár?
Vakarja a fejét. A futárautók többsége öreg, mert ezekhez olcsó az alkatrész, nem esznek sokat, s bírják a strapát. S a környezetvédelmi besorolásuk 5 alatt van. De dolgozni kell, mert az ember pénzből él, a cég nem zár be, mert nem teheti, pénzből él ő is, a vevőkör pedig könnyen jön, s könnyen megy. A mi esetünkben a főnökségi autók jelentették a megoldást, de azért ez sem volt sétagalopp. A főnökségi délelőtt beszerzési feladatokat lát el, így haza nem mehetek vele.
Vidékről járok dolgozni, autóval. Az ingyenes BKV nem megoldás, mert odáig is el kell jutnom valahogy. Keljek előbb, s Volánbusz? Nem megoldás, mert van a KRESZ-ben is egy szabály, amivel senki nem foglalkozik ugyan, de ott van. Kipihent állapotban kell a kormány mögé ülni. Nos, ha hajnali kettőkor fekszem, s délelőtt tizenegyre járok dolgozni, a munkahelyem tömegközivel két óra, autóval húsz perc, akkor ezen adatok ismeretében már érted a lényeget?
Kicsi vagyok. Igen, kicsi. Járnék én elektromos autóval, de tudod mennyibe kerül s nem bírja sokáig. Kicsi vagyok, s a nagyoknak még mindig inkább az az érdeke, hogy benzin és diesel kerüljön az autókba. Támadható az ember, hogy miért az autó, de legyünk felnőttek, nem haszontalan találmány ez, csak akiknek a kezükben a szálak vannak, azoknak nincs érdekében, hogy elektromos legyen a vasparipám.
Maradt hát a fejvakarás, de a problémamegoldás sem marad el. Muszáj, mert dolgozni kell, mert etetni kell az embereket, mert be kell fizetni az adót. Szóval tökeinket a helyükre uraim és indulás!
Képek forrása: hirek17.hu, 24.hu